tiistai 17. tammikuuta 2012

10 kysymystä Guggenheim Helsingistä

Guggenheim Helsinki -hankkesta käytävässä keskustelussa tuntuu unohtuvan eräs perusseikka. Nimittäin se, että kysymys on sopimusneuvottelusta kahden osapuolen välillä. Toinen osapuoli on Helsingin kaupunki ja toinen osapuoli on yksityinen yhdysvaltalainen säätiö Solomon R. Guggenheim Foundation. Sopimuksessa ei ole mitään muita osapuolia.

Keskustelussa on usein vedottu mm. “verkostoihin” tai muihin vastaaviin seikkoihin, jotka tulisi ottaa päätöksenteossa huomioon. Tosiasiassa sopimuksen osapuolina ei kuitenkaan ole mitään “verkoston jäseniä”.

Niinkuin mitä tahansa mittavaa sopimusta, ehdotusta Guggenheim Helsinki -hankkeesta tulisi tarkastella kylmän matemaattisesti erilaisten hyötyjen, tuottopotentiaalien, riskien ja velvollisuuksien näkökulmasta. Lyhyesti: mitä kukin osapuoli sopimukseen tuo ja mitä se siitä faktuaalisesti taikka potentiaalisesti saa.

Erityisesti kun on kysymys julkisten resurssien käytöstä, jotka perusluonteeltaan ovat erittäin niukkoja, sopimusta tulisi tarkastella korostetusti tehokkuusnäkökulmasta: tuottaako sopimus mahdollisimman tehokkaasti sen, mitä sen väitetään tuottavan. Mikäli keskustelu halutaan pitää rationaalisena, tulisi kaikki hankkeen puolesta esitetyt argumentit alistaa tällaiseen tiukkaan tuottoanalyysiin. Kaikille niille tavoitteille ja tuotoksille, joilla sopimusta perustellaan, tulisi löytää “oikea“ hinta. Tämä tarkoittaa paitsi realistista ja puolueettomien tahojen tarkistamaa kustannus- ja tuottoarviota, myös vaihtoehtoiskustannusten mahdollisimman kirkasta arviointia, ts. sen arviointia millä muilla investoinnilla haluttuihin tavoitteisiin mahdollisesti voitaisiin päästä ja minkälainen olisi näiden vaihtoehtoisten investointien tehokkuus.

Eihän nimittäin voi olla niin, että Guggenheim Helsinki on tavoite itsessään, taikka niin, että investoinnin tehokkuudella ei olisi merkitystä siinä tapauksessa, että investointi kohdistuu Guggenheim Helsinki -hankkeeseen.

Lisäksi sopimusta tulee luonnollisesti tarkastella hyvän hallintotavan näkökulmasta. Noudattavatko siinä esitetyt toimintamallit julkishallinnossa muuten edellytettyjä sopimusosapuolten, sidosryhmien ja kolmansien osapuolten oikeuksien suojelua ja tasapuolista kohtelua sekä päätöksenteon ja hallinnon avoimuutta, taloudellisten toimintojen valvonnan tarkkuutta, tietojen raportoinnin oikeellisuutta, sisäisen valvonnan järjestämistä ja niin edelleen.

Tässä kirjoituksessa esitettyjen kysymysten on tarkoitus pyrkiä avaamaan ehdotettua sopimusta nimenomaan em. näkökulmista käsin. Sopimus on monelta osin täysin poikkeuksellinen julkishallinnon yleisiin sopimuskäytäntöihin nähden, joten siihen liittyvät moninaiset näkökohdat, implikaatiot ja ongelmat tulisi selvittää mahdollisimman perusteellisesti ja pikaisesti. Kirjoittajan mielestä sopimusta ei mitenkään voida hyväksyä alistettavaksi päätöksenteolle ennenkuin alla esitettyihin kysymyksiin voidaan saada tyydyttävät vastaukset.

Kirjoittajan mielestä alla esitetyt kysymykset eivät ole epäluottamuslause Solomon R. Guggenheim Foundationia kohtaan. On tietysti selvää, että mikäli kaksi osapuolta haluaa päästä yhteiseen sopimukseen, neuvottelut on yleensä käytävä ns. "hyvässä hengessä", jossa lähtökohtaisesti on luotettava vastapuolen hyvää tahtoon. Tästä huolimatta, niinkuin jokainen yksityiselämässä, liike-elämässä taikka julkishallinnossa sopimuksia laatinut henkilö vaistomaisestikin ymmärtää, jokaista sopimustekstiä tulee tarkastella myös huonoimman mahdollisen vaihtoehdon ja riskienhallinnan näkökulmasta. Mihin sopimus velvoittaa, jos sopimuksen laatimishetkellä vallinnut "hyvä henki" ja keskinäinen luottamus myöhemmin jostain syystä katoaisivat?

Kirjoittaja ei tässä yhteydessä pyri lainkaan arvioimaan Guggenheim Helsinki -hankkeen mahdollisesti tuottamia taiteellisia, kulttuurisia tai kulttuuripoliittisia merkityksiä tai vaikutuksia taikka sen Helsingin kaupungille tuottamia imagoetuja tai -haittoja. Tarkoituksena ei myöskään ole millään tavoin arvottaa Solomon R. Guggenheim Foundationin menneisyydessä tai tulevaisuudessa tuottamien taidenäyttelyiden taiteellista tasoa. Kirjoittajan mielestä tällainen sisällöllisten ja laadullisten seikkojen tarkastelu sekä  spekulatiiviset tuottoarvioinnit tulee suorittaa täysin erillään hankkeen välittömien taloudellisten vaikutusten arvioinnista ja hankkeeseen liittyvien hallinnollisten näkökulmien tarkastelusta. Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen arviointi tulee pitää erillään. Joskus, julkisen talouden puolella ehkä melko useinkin, erittäin hyvä voi olla aivan liian kallis.

Pidemmittä puheitta, 10 kysymystä:

1) Miksi Solomon R. Guggenheim Foundation ei ole minkäänlaisessa tulosvastuussa tuottamiensa palveluiden laadusta, kuten esimerkiksi siitä, että asetetut yleisö- ja lipputulotavoitteet täyttyisivät? Miksi Foundationille hankkeen aikana maksettavat 64 miljoonaa euroa lisenssi- ja asiantuntijamaksuja eivät ole riippuvaisia museon menestyksestä millään toiminnan osa-alueella? Onko Helsingin kaupungilla reklamaatiomahdollisuus, mikäli Solomon R. Guggenheim Foundation jostain syystä jossain vaiheessa 20 sopimusvuoden aikana epäonnistuu tavoitteessaan tuottaa sellaisia näyttelyitä, jotka esim. toisivat museoon tutkimuksen esittämät yli puoli miljoonaa kävijää vuosittain?

2) Kuinka suureksi on arvioitu Guggenheim Helsinki -hankkeen tuottama lisäarvo sopimuksen vastapuolelle, eli Solomon R. Guggenheim Foundationille? Miksi tätä lisäarvoa ei ole tutkimuksessa arvioitu, vaikka tutkimus sisältää lukuisia yksityiskohtaisia arvioita hankkeen Helsingin kaupungille ja pääkaupunkiseudulle tuottamasta lisäarvosta? Ovatko Helsingin kaupungin neuvottelijat pyrkineet itsenäisesti arvioimaan hankkeen vastapuolelle tuottamaa lisäarvoa? Siitä, miten taloudelliset vastuut, riskit sekä rahoitus- ja investointivelvollisuudet hankesuunnitelmassa jakautuvat, voisi alustavasti päätellä, että hanke ei käytännössä tuota Solomon R. Guggenheim Foundationille juuri mitään lisäarvoa. Voiko pitää paikkaansa, että Solomon R. Guggenheim Foundation ei hyödy Guggenheim Helsinki -hankkeesta?
(EDIT 20.1.2012, lisätty seuraava, tarkentava kappale:)
Eikö olekin selvää, että hanke tuottaisi Solomon R. Guggenheim Foundationille uusia kustannussäästöjä, kun toimintoja voitaisiin hajauttaa ja / tai keskittää ketjun eri museoihin sen mukaan missä ne edullisimmin saataisiin tuotettua? Kuinka suuriksi nämä säästöt on arvioitu? Mikä tulisi olemaan Guggenheim Helsingissä tuotettujen sisältöjen jälleenmyyntiarvo "verkostossa" tai sen ulkopuolella? Kuka omistaa oikeudet Guggenheim Helsingissä tuotettuihin sisältöihin ja kenellä on oikeus myydä niitä eteenpäin? Jos Solomon R. Guggenheim Foundation toteuttaa helsinkiläisten veronmaksajien rahoilla uuden näyttelyn ja myy sen Guggenheim Bilbaolle tai jollekin muulle museolle, kuka pitää myyntitulot? Kuinka suureksi arvioidaan Guggenheim Helsingin tuottama arvonnousu Guggenheimin globaalille brändille? Entä arvo sille, että Solomon R. Guggenheim Foundation pystyisi jatkossa käyttämään Guggenheim Helsinkiä positiivisena referenssinä museoverkostoa muualle maailmaan laajentaessaan? Vai onko niin, että mitään edellämainittuja epäsuoria hyötyjä ei Solomon R. Guggenheim Foundationille ei olisi odotettavissa?

3) Mikäli kuitenkin arvioidaan, että Solomon R. Guggenheim Foundation jollain tapaa hyötyy Guggenheim Helsinki -hankkeesta, miksi taloudelliset riskit hankkeesta jakautuvat absoluuttisen epäsymmetrisesti? Solomon R. Guggenheim Foundationin riskiosuus on 0% (tai oikeastaan riski on negatiivinen: riskiä ei ole lainkaan ja 64 milj. € tulo on taattu kaikissa olosuhteissa) ja Guggenheim Helsinki säätiön (=Helsingin kaupunki) riskiosuus on 100%. Miksi myös hankkeen rahoitus- ja investointiosuudet jakautuvat absoluuttisen epäsymmetrisesti? Solomon R. Guggenheim Foundationin rahoitusosuus hankkeesta on 0%, kun Guggenheim Helsinki säätiön (= Helsingin kaupunki) rahoitusosuus on sopimuksen tekohetkellä 100%. Onko Helsingin kaupunki todellakin niin merkittävässä altavastaajan asemassa sopimusneuvotteluissa, että sen kannattaa kattaa hankkeen kaikki riskit ja kustannukset, sekä luovuttaa suurin osa museon käyttöön liittyvästä päätöksenteosta vastapuolelle (kts. seuraava kysymys)?

4) Miksi päätösvalta museon näyttelytoimintaan liittyen jakautuu epäsymmetrisesti? Solomon R. Guggenheim Foundation päättää ⅔ Guggenheim Helsinki -museossa toteutettavista näyttelyistä. Solomon R. Guggenheim Foundationin päätösvalta museon näyttelytoimintaan on siis 66,6% ja Guggenheim Helsinki säätiön (=Helsingin kaupunki) päätövalta on 33,3%. Mitä käytännön tasolla tarkoittaa selvityksen tätä käsittelevä kappale (sivu 107, viimeinen kappale) “It is projected that museum services staff of the Solomon R. Guggenheim Foundation will plan and execute approximately two-thirds of the Guggenheim Helsinki’s exhibitions and public programs including research and development, program development, loan negotiations and oversight, development of tour calendars, budget oversight, exhibition design and layout, shipping and transportation, publications/ website/other exhibition didactics, and installation.” ?

5) Kuinka suuri osuus museon vuotuisista käyttömenoista tulee maksettavaksi Solomon R. Guggenheim Foundationille? Guggenheim Helsinki säätiö (= Helsingin kaupunki) vastaa kokonaisuudessaan kaikkien em. Solomon R. Guggenheim Foundationin Helsingin Guggenheim-museoon toteuttamien näyttelyiden kaikista kuluista. Kuinka näiden Solomon R. Guggenheim Foundationin totetuttamien näyttelyiden budjetit rakentuvat, kuka budjettien suuruudesta päättää, kuinka budjetteja valvotaan sekä esim. noudatetaanko kaikissa näyttelyihin liittyvissä kustannuksissa avointa kilpailutusta vai sitoutuuko Guggenheim Helsinki ostamaan tiettyjä palveluita Solomon R. Guggenheim Foundationilta tämän määrittelemään hintaan? Ottaen huomioon, että Solomon R. Guggenheim Foundation päättää yksin 66,6% museon näyttelytoiminnasta ja myös että museohankkeen yhtenä perusajatuksena on tuottaa Helsinkiin Guggenheim-museoverkoston tuottamia näyttelyitä sekä Solomon R. Guggenheim Foundationin olemassaoleviin kokoelmiin perustuvia näyttelyitä, eikö olekin niin, että Solomon R. Guggenheim Foundationille tulee maksettavaksi hankkeen aikana huomattavassa määrin sellaisia muuttuvia kustannuksia (korvaukset teoslainoista, kuljetuksista, näyttelyiden toteutuksesta jne), joiden hinnoittelusta väistämättä, sopimuksen eksklusiivisesta rakenteesta johtuen, puuttuu markkinakontrolli? Eikö avoimen markkinatilanteen puuttuessa on olemassa vaara huomattavasta ylilaskutuksesta Solomon R. Guggenheim Foundationin taholta? Vai onko sopimuksessa mekanismeja, joilla tämä estetään? Museon arvioitu vuosittainen käyttöbudjetti on näyttelytoiminnan osalta 5 miljoona euroa sekä operointi-, markkinointi- yms palvelujen osalta 2,7 milj. euroa, yhteensä 7,7 miljoonaa euroa. Eikö olekin niin, että sopimuksen nojalla Solomon R. Guggenheim Foundationin vapaasti päätettäväksi tulee kuinka ⅔ tästä summasta käytetään? Toisin sanoen amerikkalainen Solomon R. Guggenheim Foundation voi kohdistaa vapaasti haluamallaan tavalla Guggenheim Helsinki -museon käyttövaroja n. 5,1 miljoonan euron edestä vuosittain ilman, että Guggenheim Helsinki -museon toiminnasta vastaavan suomalaisen säätiön hallituksella on tähän mitään sananvaltaa?

6) Miksi Solomon R. Guggenheim Foundationin rooliin hankkeessa liittyy merkittävä jääviysongelma ja kaksoisrooli yhtäältä palvelujen tuottajana ja toisaalta tuotettujen palveluiden laadun valvojana? Eikö Guggenheim Helsinki säätiön valvontamahdollisuus Guggenheim Helsinki -museon toimintaan ole tosiasiallisesti merkittävältä osalta nimellistä tai puuttuu käytännössä kokonaan, johtuen sopimuksen rakenteesta? Eikö ole ongelmallista, että Solomon R. Guggenheim Foundation yhtäältä päättää olennaiselta osalta Guggenheim Helsinki -museon näyttelytoiminnasta ja täten ohjaa museon kulujen toteutumista merkittävällä tavalla ja toisaalta museon toimintaa ja taloutta valvoo Guggenheim Helsinki säätiön hallitus, jossa Solomon R. Guggenheim Foundationilla on merkittävä edustus?

7) Museorakennukseen suunnitellaan laajoja kaupallisisia toimintoja, mm. museokauppaa. Mikä on Solomon R. Guggenheim Foundationin rooli näiden toimintojen järjestämisessä ja minkälaisia taloudellisia sitoumuksia tai ansaintamalleja museokaupan toimintaan tai muihin ei-näyttelytoimintaan liittyviin museorakennuksen toimintoihin tulee liittymään?

8) Kuka vastaa rakennuksen käyttö-, ylläpito ja korjauskuluista? Kuinka suuria ne tulevat olemaan 20 vuoden sopimuskauden aikana? Miksi ne puuttuvat julkisuuteen tuoduista suunnitelmista ja laskelmista?

9) Onko kävijämäärät ja lipputulot arvioitu realistisesti ja onko näitä arvioita tarkistettu ulkopuolisella, hankkeesta riippumattomalla taholla? Deutsche Guggenheimissa Berliinissä on vuosittain 140.000 kävijää, Peggy Guggenheimissa Venetsiassa 350.000 kävijää. Concept and Development Study esittää todennäköisimpänä skenaariona, että Guggenheim Helsingillä olisi vuosittain 500-550.000 kävijää, joista maksavia asiakkaita 80%. Tukholman Moderna Museet on yksi tutkimuksessa esitetty vertailukohde, jonka yleisömääriin Guggenheim Helsingin otaksutaan realistisesti pääsevän. Moderna Museetilla on tällä hetkellä vuosittain n. 500.000 kävijää. Miksi tutkimuksessa ei ole kuitenkaan otettu selkeästi esiin sitä tosiseikkaa, että potentiaalinen asiakaskunta Tukholmassa on karkeasti arvioituna kaksinkertainen Helsinkiin verrattuna? Suur-Tukholman asukasluku on yli 2 miljoonaa, pääkaupunkiseudun n. 1 miljoona, Ruotsin asukasluku on 9,4 miljoonaa ja Suomen 5,4 miljoonaa. Tukholman majoitusliikkeissä on vuosittain n. 6,5 miljoonaa yöpymistä kun Helsingissä sama luku on n. 3,2 miljoonaa. Eikö olekin niin, että päästäkseen faktuaalisesti samoihin kävijämääriin Moderna Museetin kanssa, Guggenheim Helsingin tulisi siis olla noin kaksi kertaa Moderna Museetia suhteellisesti houkuttelevampi vierailukohde? Eikö potentiaaliseen asiakaskuntaan suhteutettuna Guggenheim Helsingin kävijämääräarvio voisi siis pikemminkin olla jossain 250.000, enintään 300.000 vuosittaisen kävijän tienoilla? Miksi Concept and Development Studyssa varovaisinkin arvio kävijämäärästä on kuitenkin ilmoitettu reilusti yli 400.000 kävijäksi? Miksi tutkimuksessa on arvioitu ilmaiskävijoiden osuudeksi 20%? Valtiollisilla taidemuseoilla Suomessa ilmaiskävijöiden (koululaiset yms) osuus on lähes puolet. Myös Moderna Museetin kävijöistä lähes 50% on ilmaiskävijöitä. Onko Concept and Development Studyssa ilmoitettu 20% ilmaiskävijöiden osuus arvio toteumasta vai suunniteltu politiikka, ts. onko tarkoitus valita politiikka, jossa ilmaiskävijöitä ei sallita yli 20%? Kun ottaa huomioon, että Guggenheim Helsingin toimintakonseptissa taidekasvatukselle annettiin vahva asema, eikö olekin niin, että ilmaiskävijöiden määrää ei ole tarkoitus rajoittaa ennalta? Vaiko niin, että esim. koululaisryhmien oletetaan maksavan sisäänpääsystä? Olisiko kuitenkin niin, että paitsi kävijämäärät (500-550.000) myös maksavien asiakkaiden osuus (80%) on tutkimuksessa arvioitu epärealistisen suuriksi? Eikö tästä edelleen seuraisi että lipunmyyntitulot on tutkimuksessa arvioitu vielä paljon epärealistisemmin kuin kävijämäärät? Jos ajatellaan, että kavijämäärät olisivat enintään 300.000, joista vain puolet maksaisi, eikö ole mahdollista, että maksavien asiakkaiden määrä voisikin olla vain 150.000 tutkimuksessa ehdotetun 400-440.000 sijaan? Lipputulot jäisivät siis vain 34-37,5%:iin tutkimuksessa esitetystä. Eikö varovaisimman arvion lipputuloista pitäisi olla noin 2,8 miljoonaa euroa vuodessa vähemmän kuin “mid-range” skenaariossa, toisin sanoen 1,7 miljoonaa euroa 4,5 miljoonan sijaan? Jos tutkimuksen luvut kävijämääristä ja maksavien asiakkaiden määristä kutenkin pitäisivät paikkansa, ts. maksavia asiakkaita olisi vuositasolla 440.000, eikö tämä tarkoita, että väestöpohjaan ja turistien määrään suhteutettuna Guggenheim Helsingin tulisi olla n. kolme kertaa niin houkutteleva vierailukohde kuin Moderna Museet? Onko millään taidemuseolla maailmassa vastaavaa kiinnostavuusastetta?

10) Onko venäläisten turistien potentiaali arvioitu realistisesti? On tunnettu tosiasia, että Suomeen Venäjältä suuntautuva turismi on voimakkaassa kasvussa. Miksi tutkimus jättää kuitenkin analysoimatta näiden turistien nykyistä ja projektoitua kulttuurin kulutusta Suomessa? Arkihavaintojen perusteella voisi arvioida, että Suomeen suuntautuu Venäjältä yhtäältä luonto- ja mökkimatkailua sekä toisaalta ostosten tekemiseen liittyvää matkailua lähinnä alemman keskiluokan taholta. Perinteisesti venäläisessä yhteiskunnassa arvostetaan taidetta enemmän kuin esimerkiksi Suomessa, mutta samalla suurten yleisöjen kiinnostus kohdistuu lähes poikkeuksetta perinteisiin ilmaisumuotoihin kaikissa taiteen lajeissa (esim. baletti, klassinen musiikki, esittävä kuvataide). Kuinka tarkkaan tutkimuksessa on arvioitu nykytaiteeseen, muotoiluun ja arkkitehtuuriin keskittyvä museon houkuttelevuutta Suomeen tällä hetkellä saapuvien venäläisten turistien keskuudessa? Tai onko tutkimuksessa arvioitu Guggenheim Helsingin mahdollisuuksia muuttaa merkittävällä tavalla Venäjältä Suomeen suuntautuvan turismin “sosiaalista koostumusta”? Toki nykytaidetta seuraava yleisö voi Venäjällä olla voimakkaamassa kasvussa kuin vaikkapa Suomessa, mutta onko tutkimuksessa selvitetty, missä määrin nykytaiteesta, arkkitehtuurista ja designista kiinnostunut venäläinen yleisö on riippuvainen Helsingin kulttuuripalveluista, ja missä määrin se matkustaa jo nyt esim. Berliiniin, Lontooseen tai muihin eurooppalaisiin nykytaiteen “suurkaupunkeihin”? Onko tutkimuksessa otettu huomioon sitä seikkaa, että kaikki amerikkalaisuuteen tai amerikkalaiseen kulttuuriin liittyvä on tällä hetkellä epäsuosiossa Venäjällä? Guggenheim on vahvasti amerikkalaiseen nykytaiteen jatkumoon identifioituva brändi. Kaikki nämä näkökohdat huomioonottaen, eikö olisikin täysin perusteltua olettaa, ainakin varovaisimmassa kävijäennusteessa, että venäläisen yleisön osuus Guggenheim Helsingin asiakaskunnassa tulee olemaan ainakin ensimmäisten toimintavuosien aikana lähes merkityksetön?

Jälkihuomautus:
Esitetty aikataulu Guggenheim Helsinki -museon perustamiseen johtavasta päätöksenteosta on kaikilla tavanomaisilla mittareilla arvioituna kohtuuton. Kaupunginjohtaja toivoo kaupunginvaltuustolta sitovaa päätöstä reilussa kuukaudessa siitä, kun kaavaillun sopimuksen pääkohdat ovat tulleet julkisuuteen. Helsinkiläisiä veronmaksajia 20 vuodeksi merkittävällä tavalla taloudellisesti sitova sopimus, olennaisten kulttuuripalvelujen yksityistäminen julkiselta sektorilta kansainväliselle konsernille, merkittävä rakennushanke kaupungin keskeisimmällä näköalapaikalla ja yhdellä arvokkaimmista tonteista sekä Helsingin kaupungin taidemuseon nykyisten toimintojen lakkauttaminen suurelta osin ovat kukin jo yksinään sellaisia asioita joiden perusteista, toteutuksesta ja jopa sopimuksellisista yksityiskohdista tulisi käydä perusteellinen keskustelu niin kaupungin veronmaksajien, kultturialan toimijoiden kuin poliittisten päättäjienkin keskuudessa. Tällaista keskustelua ei ole mitenkään mahdollista käydä muutamassa viikossa.

39 kommenttia:

  1. Tarkkaa työtä tältä nimettömältä.

    VastaaPoista
  2. Täyttä faktaa.

    Tarvitaan rinnakkainen selvitys kahdella miljoonalla: 1.Uusi yhdistetty arkkitehtuurin, designin ja taiteen superhalli suurnäyttelyille yhdessä Helsingin ja valtion kanssa, 2. Kansainvälinen kampanja suomalaiselle nykytaiteelle, 3. Kaupungin taidemuseon tila- ja toimintaratkaisu.

    Kun selvitys on vuoden kuluttua valmis, verrataan sitä tähän "suomalaisen kulttuurin" edistämishankkeeseen amerikkalaisen säätiön toimesta.

    VastaaPoista
  3. Mikäs tämä juttu sitten on, että Gallen-Kallela-Siren sanoo että "tämä on kansallinen projekti"? Nyt kuitenkin valtio uhkaa leikata museoalalta rahoitusta ja monet pienet museot ympäri Suomea ovat lakkautusuhan alla!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helsingissä hankeinnokkaat pellet väittää aina kaiken Helsinkiin suunnitellun olevan "kansallinen projekti".

      Poista
  4. Mitkä ovat sopimuksen purkuehdot puolin ja toisin, mikäli jompikumpi osapuoli haluaa purkaa sopimuksen ennen sopimuksen loppumista?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erittäin hyvä kysymys. Jossain oli mainintaa 4-5 miljoonan euron (tai dollarin) sopimussakosta, mutta tämä taisi koskea vasta aiesopimuksen raukeamista. Toisin sanoen sen sopimuksen, jota valtuustolle ollaan helmikuun puolessa välissä tunkemassa kurkusta alas. Mutta mitä tapahtuisi jos kaupunki päättäisi vaikka viisi vuotta museota pyöritettyään, että nyt saa riittää? Villi arvaus on, että sopimuksen purkusakko tulisi olemaan vähintään sama kuin sopimuksen arvo 20 vuoden aikana. Joku voisi toki soittaa kaupungin lakiosastolle ja tarkistaa tämmöisen pienen detaljin.

      Poista
  5. Mielenkiintoisia ja hyviä kysymyksiä esität. Mutta miksi nimettömänä? Itse olen hankkeen kannalla, mutta samaa mieltä siitä, että juuri valmistunut €2M raportti ei ollut kovin kattava - ja jätti paljon tärkeitä kysymyksiä auki.

    MEKille lankeaa myös tekemistä hankkeen myötä. Mikäli siis venäläisiä ja aasialaisia (Finnairin suorat lennot) kulttuurituristeja halutaan Helsinkiin nykytaiteen (tai modernin taiteen) merkkiteoksia katsomaan. Suomikuvaa luodessa pitäisi silloin alkaa miettiä kunnolla, mitä korkeaprofiilisempi turisti haluaisi toiveittensa lomakohteessa tehdä - eikä myydä maata vain keskivertokansalainen mielessä. Onko heille esimerkiksi tarpeeksi korkealuokkaisia hotelleja?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielestäni asiat ovat tärkeämpiä kuin henkilöt. Lienet samaa mieltä, Anonyymi? :-)

      Turismi Helsinkiin kasvaa joka tapauksessa, samoin Helsingin maine kiinnostavana kaupunkina. Guggenheimin kävijät olisivat suurelta osin tulossa Helsinkiin joka tapauksessa. Toki varmasti niistä turisteista, jotka joka tapauksessa tulevat Helsinkiin, suurempi osa voisi olla kiinnostunut Guggenheimista kuin kaupungin taidemuseosta sellaisena kuin se nyt on. Sen sijaan en usko, että Guggenheim tuottaisi merkittäviä määriä kokonaan uusia kävijöitä.

      Tutkimuksessa arvioitiin, että pelkästään Guggenheimin takia Helsinkiin tulisi 55-100.000 ulkomaista turistia vuosittain. Siis 151-274 kokonaan uutta turistia joka jumalan päivä ympäri vuoden.

      Ulkomaalaisten hotelliyöpymisten keskimääräinen vuosittainen kasvu vuosina 2000-2010 on ollut vajaa 3%. Parhaimmillaan kasvu on ollut lähes 10%, huonoimpina vuosina kasvu on ollut negatiivista. Absoluuttisena lukuna keskimääräinen kasvu on ollut 71227. On lisäksi huomattava, että nämä ovat hotelliyöpymisiä ja jokainen yöpyjä viettää käsittääkseni keskimäärin kaksi yötä Helsingissä. Toisin sanoen Helsinkiin saapuvien henkilöiden määrä on vuosina 2000-2010 kasvanut keskimäärin n. 35.000 henkilöllä joka vuosi. Guggenheimin laskelmien mukaan pelkkä museon olemassaolo pystyisi siis kolmin-nelinkertaistamaan ulkomaalaisten vierailijoiden vuosittaisen kasvun. Kohtuullisen kova tavoite.

      Poista
    2. Miksi itse esiinnyt nimettömänä? Nyt minäkin esiinnyn kun sinäkin esiinnyt.

      Tämä on erittäin hyvä 10 kysymyksen lista. Kiitos!

      Poista
  6. Kirjoittajan jälkihuomautus on tärkeä. Näin monta tärkeää kysymystä ja tämänpäiväisen HS:n mukaan Helsingin kaupunki on itse kiirehtinyt aikataulua päätöksenteossa!

    VastaaPoista
  7. Aploodit kirjoittajalle!

    VastaaPoista
  8. Eihän se niin vaikeata ollut, eihän? Miksi sitten politiikassa ei näitä kysymyksiä osata automaattisesti kysyä? Kenties seuraavan kymmenen kysymyksen sarja voisi pureutua edellä mainittuun, syvempään ongelmaan?

    Mietin vaan. Tämä postaus on virallisesti hyväksytty arvokkaana kulttuurillisena kannanottona, ja suoranaisena kulttuurillisena tuotteena jo itsessään.

    VastaaPoista
  9. Erittäin hyvää pohdintaa. Kyseessä on täysin tyypillinen virkamiestason koohkaus: minkäänlaisia järkeviä laskelmia ei esitetä ja asenne on lähinnä "tottakai me halutaan maksaa kun oikein Ameriikasta asti ollaan käsi ojossa"!

    Tekstisi on linkitetty näköjään jo myös Ei Guggenheim-museota Helsinkiin -Facebook-ryhmään.

    http://www.facebook.com/NoGuggenheimHelsinki

    VastaaPoista
  10. Itse olen sitä mieltä, että aiheeseen liittyvät dokumentit on saatava suomennettuina ja niin perinjuurin hyvin perusteltuina, että jokainen päättäjä ymmärtää, mistä päättää ja mihin sitouttaa kaupunkilaiset ja kaupungin.

    VastaaPoista
  11. Turhaan spekuloit lisenssimaksuilla. Helsinki on jo ilmoittanut, että ei aio maksaa niitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä toinen postaukseni valottaa hieman paremmin sitä, mitä perimmältään ajan takaa. Vaikka Helsingin kaupunki ei maksaisi lisenssimaksua, on lisenssi kuitenkin osa sitä kokonaishyötyä, jonka amerikkalainen säätiö hankkeesta saa. Helsingin kaupunki voisi, jos osaisi neuvotella, käyttää myös tätä hyötyä osana neuvottelutaktiikkaansa ja vipuna tinkimisessä. "Kun te kerran saatte sen lisenssimaksunkin, niin miksette sitten laita tuota hallintomaksua hieman pienemmäksi".

      Poista
  12. Entä mitä tapahtuu kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Joudutaanko maksamaan joku järjetön hinta uudelleen lisenssistä, tai museon ulkoseinältä häviää nimikyltti ?

    VastaaPoista
  13. Asiallista analyysiä. Aivan kaikki fatkat käsittääkseni eivät ole raportista itsestään lähtöisin. Voisitko siis viitata käyttämiisi lähteisiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://www.visithelsinki.fi/Suomeksi/Media/Matkailutilastot.iw3

      Poista
  14. Ihan hyvä.. joskin puhtaasti tässä esitettyyn materiaaliin perustuen muutama olennainen seikka oli jäänyt huomiotta:

    Kohtien 4 ja 5 tekstien perusteella näyttäisi siltä, että museon vuosibudjetti, joka on selvityksessäkin vain "arvio", päätetään 66% Solomon R. Guggenheim Foundationin voimin, samoin kuin 2/3 näyttelyistä. Samoin arkijärjellä vaikuttaisi oletettavalta, että museon vuosibudjettia ei ole lyöty 20 vuodeksi kiinni, vaan se päätetään vuosittain sopimuksessa määritetellyllä päätöksentekomenettelyllä. Osakeyhtiöissä 2/3 äänillä SRGF päättäisi yksin aivan kaikesta. Tässä veikkaisin että niin myös, mutta jos päättää esim. vain kahden kolmesta näyttelyn osalta, niin sillä saadaan jo aivan sama rajattoman vallan efekti aikaan, paitsi että tämän lisäksi Helsingin kaupunki puuhastelee jotain päätöksiä yhden kolmesta näyttelystä osalta. Kuin autokaupassa sovittaisiin, että minä saan valita 2 autoa ja sinä yhden, mutta sinä maksat ne kaikki, ja kaikki autot ostetaan lisäksi minun omasta varastostani ja minun määrittelemillä hinnoilla..

    SRGF päättää kuinka suurella summalla näyttelyitä ostetaan itseltä, ja kuinka paljon kukin näyttely maksaa. Jos on tarvetta kasvattaa budjettia esim. nelinkertaiseksi vaikkapa "kun SRGF:n NY:n museosta saataisiin lainaan niin loistava näyttely meille", niin tämä onnistunee. Jos Helsingin kaupunki ei sopimuksestaan huolimatta halua latoa riittävästi lisäeuroja tiskiin, tämä ei ole minkäänlainen edes hidaste, sillä esitetyn tekstin perusteella SRGF voi päättää myös museon ottamista lainoista! Ja kun museosäätiöllä on arvorakennus tasessaan, pelkkää lainaa voinee ottaa lähemmäs 70 MEUR jos museon päättäjien äänienemmistöllä on tarvetta kalliimpiin näyttelyihin joita tilataan efektiivisesti itseltä.

    Kohta 4 oli lyhyydestään huolimatta varsin kertova, SRGF päättää [vähintään kahden kolmesta näyttelystä osalta ellei todellisuudessa kaikkien] otettavista lainoista ja niiden valvonnasta, budjeteista ja niiden valvonnasta, näyttelyiden installoinnista, installoinnin mahdollisesti hyvin kalliista hinnoittelusta ja työn ja sen vaativuuden valvonnasta... yms.. Nerokasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkennan hieman huomioitasi. Tuo 2/3 päätäntävalta SRGF:lla rajoittuisi museon toimintoihin, siis näyttelyiden järjestämiseen, pdea-toimintaan, julkaisuihin jne ja niiden budjettien käyttöön ja valvontaan. SRGF ei siis olisi suoraan itsenäisesti päättämässä käyttöbudjetin suuruudesta. Tuo viittaus lainoihin tarkoittanee teoslainoja, eikä pankkilainoja. Jos järjestetään suuri kansainvälinen näyttely, johon lainataan merkittäviä teoksia kansainvälisistä kokoelmista, budjetin suurimman kuluerän muodostavat teosten lainaamiseen liittyvät kustannukset (korvaus teoksen omstajalle, kuljetukset, vakuutukset, tullaukset yms).

      Eli museolle on myönnetty tietty käyttökulujen vuosibudjetti, josta SRGF saa käyttää 2/3 niinkuin haluaa, ilmeisesti ilman mitään kontrollia. Sen sijaan on epäselvää, kuinka koko museon koko käyttöbudjetin koko määräytyy. Onko sopimuksessa jokin pykälä, joka velvoittaa suomalaisen säätiön (=Helsingin kaupungin) tarjoamaan vähintään jonkin tietyn summan museon käyttöön joka vuosi. Voisin kuvitella, että sellainen pykälä sinne sopimukseen on piilotettu. Käyttöbudjetin ylärajaa tuskin on asetettu :-). Suomen lainsäädännön mukaan luonnollisesti sen suomalaisen säätiön hallitus, joka museosta juridisesti olisi vastuussa, viime kädessä valvoisi ylätasolla museon taloutta, mutta koska sopimuksessa on tuo 2/3 eksklusiivisuuspilleri, suomalainen säätiö olisi käytännössä kumileimasin sen 2/3 käyttöbudjetin osalta. Suomalaisen säätiön liikkumavara olisi todennäköisesti aika pieni, jos yhtäältä sopimus velvoittaisi tarjoamaan X euron käyttöbudjetin koko museolle vuosittain ja toisaalta sopimuksen eksklusiivisuus-klausuuli pakottaisi antamaan SRGF vapaat kädet sen 2/3 osalta. Todella outo järjestely, mutta niin siellä ehdotuksessa mielestäni lukee. Korjatkaa jos olen väärässä.

      Suomalaisen säätiön hallitukseen on kuulemma ehdotettu paikkajakoa, jossa Helsingin kaupunki saisi 4 paikkaa, sisältäen puheenjohtajan ja SRGF 3 paikkaa.

      Poista
  15. Upeaa työtä! Kiitos!

    VastaaPoista
  16. On se kumma, että jotain bussi 18:sta uutta reittiä kysellään ja jahkataan kuukausikausia, mutta todella kallis galleriahanke pitäisi päättää 1 kuukaudessa.

    VastaaPoista
  17. En ole vielä muodostanut mielipidettäni. Toivottavasti ei vielä kukaan muukaan, kysymyksiä kun piisaa (laskin pelkästään tämän blogitekstin leipätekstistä ankeasti seksikkäät 49 kysymysmerkkiä). Siispä lähdin innolla lukemaan tekstiä: kylmän rauhallista analyysiä, jee!

    Petyin pian, vaikka teksti onkin omassa luokassaan lähes insinöörimäisen tarkka ja ansiokas.

    Olisin kaivannut asiantuntevaa ja puolueetonta, tiivistävää analyysia kaupungin tekemästä tutkimuksesta, en hirveää liutaa kysymyksiä. On kummallista esittää "kysymyksiä" siitä, sisältääkö tutkimus jotain, jos sen on kerran lukenut. Voisi todeta, että "tutkimuksesta ei käy ilmi", ja vaatia täydennystä, viitteitä, liitteitä.

    Mutta tämä ei ollut se pettymyksen syy.

    Paradoksaalisesti kirjoittaja peräänkuuluttaa rationaalisuutta, mutta eikö ole suorastaan absurdia puhua taidelaitoksesta ottamatta lainkaan kantaa sen humaaniin taiteelliseen arvoon? Ei autoakaan osteta vedoten sen tuottoihin, vaan sen luomiin mahdollisuuksiin liikkua paikasta toiseen. Solomon R. Guggenheim -säätiö ei ole voittoa tavoitteleva - vaikka onkin, kyllä, alkuaan amerikkalainen! Epäilen, että vaikkapa tällä hetkellä käyttämässäsi tietokoneessakin on paljon amerikkalaista (softa/rauta/idea...). Koska Solomon R. Guggenheim -säätiö ei ole voittoa tavoitteleva, ei Helsingin Guggenheimkaan sitä tule olemaan. Taloudellisen tuoton vaatiminen taiteelta veisi siltä sen puolueettomuuden ja sitä myötä hyödyn. Minusta on tylsää, että vähänkin laajempi suomalainen "kulttuurikeskustelu" on aina pelkkää keskustelua rahasta, samalla kun talouslähtöinen maailmakuva suistaa ihmisiä eriarvoisuuteen niin rikkaissa kuin köyhissäkin maissa. Kulttuuristahan tässä piti puhua.

    Kulttuuri ON ihmiselle itseisarvo. Kannatan tässä hankkeessa toistaiseksi vain ja ainoastaan sitä, että Helsingin kaupunki suunnittelee panostavansa tuntuvasti enemmän rahaa kulttuuriin. Hienoa on myös se, että jotkut ovat keksineet vaihtoehtoisia museoideoita. Harmi vaan, että sellaisten keksiminen tässä vaiheessa on aika raukkamaista ja tekopyhää. Ei tätä puskastahuutelua, Suomi. Miksei vastaavia ehdotuksia ei ole tehty rohkeasti aiemmin, itsenäisesti? Taidepiireissä puhutaan laajasti menestystekijänä pidetyn Kiasman viimeaikaisesta itsetuhovietistä, samalla kun arvostetaan yleisön huonosti löytämää Kluuvin galleriaa. Kluuvi sisaitsisi kätevästi Guggenheimin ja Kiasman välillä, joten kolmen paikan yhteislipulla sen "vaihtoehtokulttuuri" saisi synergiahyötyä.

    En myöskään purematta niele kirjoittajan mielipidettä (!) siitä, että Guggenheim Helsinki olisi jotenkin erityisen kallis ja sitä myötä "merkittävällä tavalla taloudellisesti sitova sopimus". Käyttökustannukset ovat suhteutettuna saman suuruinen sijoitus kuin keskituloiselle palkansaajalle ovat vaikkapa Spotify Premium tai kaksi tuoppia olutta, eli noin 9 € (laskelmat tehnyt lahjomaton vastarannan kiiski, korkeakulttuurin valtarakenteitakin horjutellut Hannu Oskala: http://hannuoskala.fi/2012/01/16/jos-ei-veikkaa-ei-voi-voittaa/).

    Mikäli kyseessä olisi niinkin ihmisten elämää rikastava asia kuin yksityisautoilijoille suunnattu itähelsinkiläinen risteys (105 miljoonaa, Herttoniemi), ei keskustelua käytäisi (eikä käydä). Puhumattakaan järjettömästä autopaikkapolitiikasta: http://vesirajassa.blogspot.com/2012/01/flyygelihuone.html.

    Kuten sanottua, en ole itse muodostanut vielä mielipidettä. Seuraan sivusilmällä erään sisällön asiantuntijan mielipiteenmuodostusta: http://finelinerpunaliitu.blogspot.com/2012/01/opti-ei-sarkasti.html. Aluksi kuvataitelija-bloggaaja on kriittinen mutta optimistinen, joskin kommentissa kääntyy taas uusien tietojen valossa negatiiviseen suuntaan. Jännittävää seurata. (Varoitus! Kyseinen blogiteksti sisältää lopussaan konkreettisia ja rohkeita taiteellisia visioita.)

    VastaaPoista
  18. Ensinnäkin, tutkimusta ei ole tehnyt kaupunki, vaan museokonseptin myyjä, Solomon R. Guggenheim Foundation. Solomon R. Guggenheim Foundationin yleishyödyllinen status on asetettu USAssa kyseenalaiseksi siitä näkökulmasta, että se tuottaa johtajilleen muhkeat palkka-ansiot. Säätiöllähän ei ole omistajaa, joille se voisi tuottaa voittoja, siinä mielessä olet oikeassa.

    VastaaPoista
  19. Guggenheim on silkkaa bisnestä; tarkoituksena on vain ja ainoastaan tehdä vahvalla brändillä rahaa. Ensisijaisena kohteena ovat maat & kansakunnat, joilla nykyään on fyrkkaa, muttei kulttuuria ja siksi tarve osoittaa, että ollaan sivistynyttä porukkaa.

    Erona näihin on, että Suomi on PA ja täällä ON kulttuuria omasta takaa, ei sitä tartte amerikasta ostaa. Johan Kalevala julkaistiin 150 vuotta sitten eikä meidän tartte enää osoittaa kenellekään että ollaan jotain. Tana.

    Selvitys on kauttaaltaan täyttä höttöä. Jos 2 miljoonaa käytetään maksettuun myyntityöhön, jonka tekevät BCG:n konsultit eikä lopputulos ole tämän vahvempi, on hanke erittäin kyseenalainen.

    Myötähävettää Pajusen puolesta. Ei taida ressu tajuta kulttuurista mitään. Tää on vaan sitä, että pitää edistää kulttuuria kun ollaan kaupunginjohtaja. Saadaan monumentti ittelle -

    Ja mausoleumi typeryydelle.

    VastaaPoista
  20. Loistava kysymyssarja! Hyvä anonyymi!

    VastaaPoista
  21. Blogitekstin otsikko on: 10 kysymystä Guggenheim Helsingistä.
    Näin taitaa olla turha esittää pettymystään analyysin puutteeseen? Taidelaitoksen humaani taiteellinen arvo on sitten oman tarkastelunsa alainen ja ansaitsisi yhtä hyvän jutun. Jos ehtisit siihen paneutua, vietän (kuten varmasti moni muukin lukija) mieluusti tässä blogissa toisenkin tunnin lukien aiheesta.

    VastaaPoista
  22. Hyviä kysymyksiä, joihin odottaisi jonkun myös vastaavan. Selvästikin moni kirjoittaja tuntee hankkeen ja kulttuurialan hyvin. Herääkin kysymys, miksei kukaan uskalla esiintyä omalla nimellään? Ovatko Suomen piirit niin pienet, että kommentointi pitää tehdä nimettömänä? Jos näin on, tämäkin sivu todistaa nimettömän nettikirjoittelun tarpeellisuuden puolesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Petteri, ton hankkeen taustavoimat omaa varsin suurta päätösvoimaa suomen kulttuuripiireissä vaikkei toi projekti toteutuisikaan. Ja suomessa nää piirit on niin pienet että väärät mielipiteet helposti muistetaan, luulen että moni haluaa välttää tätä. Toki lisäks on se että jos toi projekti toteutuu niin harva haluaa tässä vaiheessa polttaa siltoja siihen suuntaan.

      Pelkästään JGKS kuuluu niin monen suomalaisen kulttuuriorganisaation hallitukeen että vaikea pysyä perässä, mutta ainakin Helsingin Designmuseo, Suomen Kuvataideakatemia, Taiteen keskustoimikunta sekä Valtion kuvataidetoimikunta. Taiteen keskustoimikunnassa päätetään valtion apurahoista ja kuvataidetoimikunnassa valtion taideostoista.

      Poista
    2. Ymmärrän hyvin. Suomessa on pienet piirit, siksi oman alan kritisointi on parempi tehdä nimimerkin suojista.

      Kun Matti Apunen viime syksynä Hesarissa väitti, että kaiken voi sanoa omalla nimellään ja ettei nimettömissä keskusteluissa ole "helmiä", hän oli selvästikin väärässä.

      Poista
  23. Varteenottavia näkökohtia. Missä on kaupungin virkamiesjohdon ja poliittisen eliitin terve järki ja vastuullisuus? Epäilen vähän, että hankkeen läpiajajien taustalla vaikuttaa paitsi henkilökohtaisia intressejä myös suurten poliittisten ryhmien keskinäistä kaupankäyntiä valta-asemista.

    Kaimalle sen verran, että pienethän ne piirit ovat ja moni on kulttuurialalla riippuvainen julkisen vallan tuesta.

    Tässä oma kontribuutioni:
    http://petterihiienkoski.puheenvuoro.uusisuomi.fi/94491-guggenheim-museosta-h%C3%B6lm%C3%B6yden-monumentti

    yst.t. Petteri Hiienkoski

    VastaaPoista
  24. Minua mietityttää kuinka moneen museoon Helsinkiin tuleva matkailija lopulta menee...? Haluaako muutaman päivän Suomessa viipyvä matkailija käyttää sen vähän aikansa eri museoissa ravaamiseen, vai valitseeko pari museokohdetta ja lisäksi esim. oopperan, merimatkan ja vaikkapa shoppailun? Hgissä on jo useita mainioita museoita, ja taidemuseoista Kiasma ja Ateneum varmasti menettävät kävijäkuntaa, jos Guggenheim kaupunkiin tulee. Onko järkeä näin pienessä maassa tarjota "tårta på tårta" vai voisiko sijoittaa johonkin muuhun, sekä Helsingin asukkaita että matkailijoita houkuttelevaan kohteeseen - sellaiseen, jota kaupungissa ei vielä ole ja joka siten houkuttaisi kävijöitä ja toisi tuloja?

    VastaaPoista
  25. http://www.youtube.com/watch?v=dMRcJm3jK6o

    VastaaPoista
  26. Anonyymi Jan 17, 2012 02:01 PM tässä taas:

    Nyt ilmestyi lisää kaipaamiani asiantuntijanäkökulmia:
    http://www.artists.fi/tietoa_toiminnasta/ajankohtaista/guggenheim-museohanke_kuvataiteilijoiden_nakokulmasta.html

    VastaaPoista
  27. Erinomaista pohdintaa.

    Itseäni askarruttaa, sisältyykö Guggenheim-soppariin mahdollisesti lisenssimaksun lisäksi rojalttimaksu myyntitulohihin perustuen, eli nappaako Guggenheim-säätiö (alv-vähennetyistä) tuloista vielä jonkun prosentin, joka entisestään söisi nettokatetta.

    Eipä tuolla hankkeella nollarojaltillakaan kannattavuuden edellytykset näytä täyttyvän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Guggenheim-säätiön tulot tuosta hankkeesta koostuisivat lisenssimasun lisäksi konsulttipalkkioista(2milj.e/v) teoslainamaksuista (summa tuntematon, näyttelybudjetit kuitenkin pyörisivät miljoonissa) sekä ainakin museokaupan oheistuotemyynnistä.

      Poista
  28. Opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisi oman selvityksensä aiheesta.
    http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2012/01/guggenheim_valtio_arvio.html?lang=fi

    VastaaPoista
  29. Omalla nimellään esiintyminen ei ole oleellista, vaikka äänitorvi Apunen isäntineen sitä niin suuresti kaipaakin.

    Informaatiolla on itseisarvo, eikä se ole sidoksissa henkilöön tai organisaatioon. Tämän luulisi pitkänlinjan uusmediagurun ymmärtävän avoimen tietoverkon perusolemuksesta.

    Informaation käyttäjä selvitää ja arvioi informaation taustat itse käyttämällä kyseistä välinettä. Imbesillit tekevät tietysti toisin ja hyvä niin, sieltähän ne markkinat löytyvät, kukin käyttää välinettä tavallaan ja edellytyksiensä mukaan.

    Anonyymi tiedonvälitys on parasta mitä avoin, fasismista vapautuva yhteiskunta voi teknologia -riippuvaiseksi muokatulle kuluttajamassalleen tarjota.

    Guggenheim on Nokian kaltainen hiipuva brändi, ummehtunut 1990 -luvun "ihme", jonka tunkiolla epäonnistuneet sijoittajat ja heidän maksajikseen halajavat, uratoiveurpot vielä itkuisena nylkyttävät.

    VastaaPoista